READING
- Conversation Test
- Sometimes just “saving” in general is not enough incentive to keep
- families on the budget track. You need a goal to get started. To use a diet
- analogy, it’s easier to lose 10 pounds when your high school reunion is
- around the corner. A goal not only gives a family something to reach for,
- it makes a savings plan short term.
- Knowing you don’t have to give something up forever makes the
- sacrifice easier. Once you’ve reached your goal, you can abandon your
- strategy or apply those savings to a new object.
- That approach worked for Cynthia McIntyre, who launched a search
- for extra savings after she spotted an antique table that fit perfectly in her living room -- but not in her budget.
- McIntyre went over her checkbook carefully and realized she was buying 10
- books every month. A lifelong reader, she couldn’t wait to rush out and snap up
- a new release. “It was a $400-a-year habit,” she says. The worst part was, many
- of the books didn’t live up to the reviews and McIntyre gave them away. Now she
- gets the latest bestsellers from the local library. “Reading them a little later doesn’t
- spoil the story,” she concludes.
- 1. The word “incentive” (line 1) eans .
- 1. power 2. strength
- 3. motivation 4. willingness
- 2. The phrase “around the corner” (line 4) as used in this passage means .
- 1. nearby 2. at a distance
- 3. coming soon 4. not long lasting
- 3. According to the passage, in order to save money effectively, one should .
- 1. give up all expenses
- 2. cut the family budget
- 3. have a definite objective
- 4. change one’s lifestyle
- 4. The writer compares the intention to save money with .
- 1. a school reunion
- 2. buying and antique
- 3. short-term planning
- 4. losing weight
- 5. The advantage of having a definite time limit is that you .
- 1. have more willpower to achieve your goal
- 2. can give up after a certain time has passed
- 3. will get what you want more easily
- 4. do not have to give up your intention
- ****เฉลย***
- 1. The word “incentive” (line 1) means .
- คำว่า “แรงจูงใจ” หมายความว่า
- 1. power อำนาจ
- 2. strength ความแข็งแรง
- 3. motivation พลังขับเคลื่อน
- 4. willingness ความเต็มใจ
- คำตอบคือ 3 เพราะ motivation มีความหมายสอดคล้องกับ incentive และใช้
- แทนกันได้ในประโยคในเนื้อเรื่อง
- 2. The phrase “around the corner” (line 3) as used in this passage
- `means . วลี “around the corner” (บรรทัดที่ 3) ที่ใช้ในเนื้อเรื่องนี้
- หมายความว่า
- 1. nearby อยู่ใกล้หรือใกล้เคียง (จะใช้บอกตำแหน่งที่ตั้ง)
- 2. at a distance ที่ระยะไกล (บอกระยะทางหรือระยะเวลา)
- 3. coming soon กำลังจะมาถึงเร็วๆ นี้ (ใช้กับเวลา)
- 4. not long lasting ไม่ยืนยาว ไม่คงทนถาวร ไม่อยู่นาน
- คำตอบคือ 3
- 3.) According to the passage, in order to save money effectively,
- one should . ตามเนื้อเรื่อง ในการออมเงินให้ได้ผล เราควรจะ
- 1. give up all expenses หยุดการใช้จ่ายทั้งหมด
- 2. cut the family budget ตัดงบรายรับรายจ่ายของครอบครัว
- 3. have a definite objective มีเป้าหมายที่แน่นอน
- 4. change one’s lifestyle เปลี่ยนรูปแบบการใช้ชีวิต
- คำตอบคือ 3 เพราะจากตัวอย่างของแมคอินไทร์ที่แสดงให้เห็นว่าการออมจะได้ผล
- ต้องมีเป้าหมายชัดเจน
- 4). The writer compares the intention to save money with . ผู้เขียนได้เปรียบเทียบความตั้งใจในการออมเงินกับ
- 1. a school reunion การชุมนุมศิษย์เก่า
- 2. buying an antique การซื้อวัตถุโบราณ
- 3. short-term planning การวางแผนระยะสั้น
- 4. losing weight การลดน้ำหนัก
- คำตอบคือ 4
- ให้ดูจากเนื้อเรื่องในประโยคที่ 3
- 5.)The advantage of having a definite time limit is that you . ข้อได้เปรียบในการกำหนดเวลาที่แน่นอนคือ คุณ
- 1. have more willpower to achieve your goal มีความมุ่งมั่นที่จะบรรลุ
- เป้าหมายมากขึ้น
- 2. can give up after a certain time has passed
- สามารถยุติได้หลังจากเวลาได้ผ่านไประยะหนึ่ง
- 3. will get what you want more easily จะได้สิ่งที่คุณต้องการได้ง่ายยิ่งขึ้น
- 4. do not have to give up your intention ไม่จำเป็นต้องเลิกล้มความตั้งใจ
- ของคุณ
- คำตอบคือ 1 จากเนื้อเรื่องในย่อหน้าที่ 2 ประโยคที่1
- //-------------------------------------//
- ***Test*****
- 1.)Situation : A secretary is talking to a caller.
- Caller : This is Jim Smith. Can I speak to Mr. Johnson, please?
- Secretary : ....A....
- Caller: .....B...
- Secretary: I’ll tell him as soon as I see him.
- A. 1. Pardon me. I don’t know him.
- 2. Can you talk to him now?
- 3. I’m afraid he’s just gone out.
- 4. Sorry. He doesn’t want to speak to you.
- B. 1. Could I hold on?
- 2. Can you call me later?
- 3. Can you ask him to return my call?
- 4. Could I return his call later?
- 2.) Situation : Sunisa, a Thai student, just got off the plane at Heathrow Airport
- in London and is asking an official on duty for help.
- Sunisa: Excuse me, ...A...the Thai Embassy?
- Official: ....B.....
- Sunisa: Thank you very much.
- A. 1. could you tell me how to get to
- 2. would you kindly take me to
- 3. did this coach normally stop at
- 4. do you know when this bus stops at
- B. 1. Our taxi drivers are very helpful and polite.
- 2. It won’t take long to get there.
- 3. You can buy a ticket on the bus.
- 4. That coach will take you there.
- 3). Situation : Prasert is trying to talk Tom into going to a football match with him.
- Tom : My favorite football team from England is playing
- against the Thai National team this Sunday. I really
- want to go, but ....A....
- Prasert : Oh, come on. Go with me. ....B
- .....
- A. 1. I’m sure I’ll enjoy it.
- 2. it’s too late for me to go.
- 3. all the tickets are sold out.
- 4. my assignment is due on Monday.
- B. 1. Don’t you like football?
- 2. You shouldn’t hand in the work late.
- 3. There won’t be another match like this.
- 4. We shouldn’t pay anything extra for tickets
- 4.) Situation : Miss Jones, an American tourist, is telling her friend, Tommy,
- about her problem.
- Miss Jones : Tommy, my bag was stolen, and .....A .....
- Tommy: ......B..... Do you know when it happened?
- Miss Jones: I just realized it a moment ago.
- A. 1. I lost my passport and all my money.
- 2. I should have brought my bag with me.
- 3. I wonder where I can find my belongings.
- 4. I don’t remember where I kept my passport.
- B. 1. What’s the matter?
- 2. How shameful!
- 3. How unfortunate!
- 4. That’s your problem.
- 5.) Situation : Ploy is a tour guide from TT Tour waiting to meet a customer at
- the airport.
- Ploy : You are Mr. Richards, aren’t you? I’m Ploy
- from TT Tour. .....A .......
- . Mr. Richards: ....B.....Have you been waiting long?
- A. 1. Here is my friend.
- 2. Have a nice trip.
- 3. Welcome to Bangkok.
- 4. Please follow the way.
- B. 1. Thank you.
- 2. With pleasure.
- 3. Sure, I will.
- 4. That’s fine.
- 1. ) สถานการณ์ เลขานุการกำลังสนทนากับผู้ที่โทรศัพท์เข้ามา
- คำตอบข้อ A คือ 3
- คำตอบข้อ B คือ 3
- โจทย์ข้อ A เป็นคำตอบที่เลขานุการตอบคำถามของจิม สมิทธิ์ ที่จะขอพูดสายกับคุณจอห์นสัน
- ข้อ 1 เป็นการขอโทษและบอกว่าไม่รู้จัก ซึ่งเป็นไปไม่ได้ที่เลขานุการจะไม่รู้จักเจ้านาย ประโยค “Pardon
- me.” มักใช้ในสถานการณ์ดังนี้คือ
- 1. ขอโทษในขณะที่ทำผิด
- 2. ก่อนที่จะเสนอข้อคิดเห็นแย้งใน
- ระหว่างที่สนทนากัน
- 3. ขอให้คู่สนทนาพูดซ้ำอีกเมี่อฟังคำพูดของคู่สนทนาไม่ชัดเจน ข้อนี้จึงไม่ถูกเพราะ
- การใช้คำที่ผิดและเหตุผลที่ไม่มีน้ำหนัก
- ข้อ 2 เป็นการถามกลับว่าจิม สมิทธิ์ จะพูดกับท่านเดี๋ยวนี้ได้ไหม ซึ่งไม่ได้เป็นการตอบรับสิ่งที่จิมถาม
- และนอกจากนี้ยังไม่สอดคล้องกับบทสนทนาที่ให้ไว้ ข้อนี้จึงไม่ใช่ข้อที่ถูก
- ข้อ 3 เป็นการตอบของเลขานุการว่า เกรงว่าท่าน (คุณจอห์นสัน) เพิ่งออกไป ข้อนี้เป็นข้อที่ถูกเพราะเป็น
- ข้อที่ตอบคำถามที่ตรงที่สุด
- ข้อ 4 เป็นการแสดงการขอโทษ / เสียใจ และบอกว่าท่าน (คุณจอห์นสัน) ไม่ต้องการพูดกับคุณ (จิม
- สมิทธิ์) ทั้ง ๆ ทื่เจ้านายยังไม่ทราบเลยว่ามีคนโทรศัพท์มาหา ข้อนี้จึงไม่ใช่ข้อที่ถูกเพราะไม่สมเหตุสมผล
- โจทย์ข้อ B เป็นการขอร้องของจิม สมิทธิ์ ซึ่งต้องสอดคล้องกับคำตอบรับของเลขานุการที่บอกว่า “ดิฉัน
- จะเรียนให้ท่านทราบทันทีที่เห็นท่าน”
- ข้อ 1 บอกว่า ผมจะถือสายรอได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะจิมทราบแล้วว่าเขาไม่อยู่
- ข้อ 2 บอกว่า คุณจะโทรมาหาผมภายหลังได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะจิมต้องการพูดกับคุณจอห์นสัน ไม่
- ได้ต้องการพูดกับเลขานุการ
- ข้อ 3 บอกว่า คุณช่วยขอให้ท่านโทรกลับมาหาผมได้ไหม ข้อนี้ถูกเพราะสอดคล้องกับคำตอบรับของ
- เลขานุการ
- ข้อ 4 บอกว่า ผมจะโทรตอบกลับไปหาท่านภายหลังได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะคุณจอห์นสันไม่ได้โทรหาจิม
- 2. )สถานการณ์ สุนิสาซึ่งเป็นนักเรียนไทยเพิ่งลงจากเครื่องบินที่สนามบินฮีทโรว์ในลอนดอน
- กำลังขอความช่วยเหลือจากเจ้าหน้าที่ที่ปฏิบัติงานอยู่
- คำตอบข้อ A คือ 1
- คำตอบข้อ B คือ 4
- โจทย์ข้อ A เป็นคำถามที่สุนิสาถามเกี่ยวกับสถานทูตไทย คำถามที่สมเหตุสมผลที่สุดก็ต้อง
- เกี่ยวกับวิธีการไป
- ข้อ 1 บอกว่า คุณช่วยบอกฉันได้ไหมว่าจะไปสถานทูตไทยได้อย่างไร เป็นข้อที่ถูก เพราะจะ
- สอดคล้องกับคำตอบของเจ้าหน้าที่ในบทสนทนา
- ข้อ 2 บอกว่า คุณช่วยกรุณาพาฉันไปสถานทูตไทยได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะคงเป็นไปไม่ได้ที่
- ใครจะขอให้เจ้าหน้าที่พาไป
- ข้อ 3 บอกว่า รถยนต์โดยสารทางไกลคันนี้ปกติแล้วเคยจอดที่สถานทูตไทยใช่ไหม ข้อนี้ไม่ถูก
- เพราะไม่สมเหตุสมผลที่สุนิสาจะต้องไปถามเจ้าหน้าที่
- ข้อ 4 บอกว่า คุณทราบไหมว่าเมื่อไหร่ที่รถประจำทางคันนี้จอดที่สถานทูตไทย ข้อนี้ไม่ถูก
- เพราะไม่สมเหตุสมผลเช่นกัน
- โจทย์ข้อ B เป็นคำตอบที่เจ้าหน้าที่ตอบคำถาม. ของสุนิสาเกี่ยวกับการไปสถานทูตไทย
- ข้อ 1 บอกว่า คนขับแท็กซี่ของเราชอบช่วยเหลือและสุภาพเรียบร้อย ข้อนี้ไม่ถูก เพราะไม่
- เกี่ยวกับการไปสถานทูตเลย และไม่สอดคล้องกับคำพูดของสุนิสาที่ถามมา
- ข้อ 2 บอกว่า มันไม่ต้องใช้เวลามากที่ไปที่นั่น ข้อนี้ไม่ถูกเพราะสุนิสาไม่ได้ถามว่าสถานทูต
- อยู่ใกล้หรือไกล
- ข้อ 3 บอกว่า คุณสามารถซื้อตั๋วได้บนรถประจำทาง ข้อนี้ไม่ถูก เพราะไม่ได้ตอบคำถามของ
- สุนิสา
- ข้อ 4 บอกว่า รถโดยสารที่วิ่งทางไกลคันนั้นจะพา คุณไปที่นั่น ข้อนี้ถูก เพราะตอบคำถาม
- โดยให้ข้อมูลว่าจะไปถึงสถานทูตได้อย่างไร
- 3. )สถานการณ์ ประเสริฐพยายามพูดชักชวนทอม ให้ไปดูการแข่งขันฟุตบอลกับเขา
- ทอม : ทีมฟุตบอลจากอังกฤษที่ผมชอบ จะมาเล่นกับทีมชาติไทยวันอาทิตย์นี้
- ผมอยากไปดูจริงๆ แต่ A
- ประเสริฐ : โธ่ ไปกับผมเถอะ B
- คำตอบข้อ A คือ 4
- คำตอบข้อ B คือ 3
- โจทย์ข้อ A คำตอบที่ถูกต้องแย้งกับข้อความที่มาข้างหน้า เนื่องจากมี but เป็นตัวเชื่อม
- ข้อ 1 บอกว่า ผมมั่นใจว่าผมจะสนุกกับการแข่งขัน ข้อนี้ไม่ถูก เพราะความหมายสอดคล้อง
- กับประโยคที่มาก่อน
- ข้อ 2 บอกว่า มันสายไปแล้วที่ผมจะไป ข้อนี้ไม่ถูกเพราะยังไม่ทันถึงวันแข่งขัน
- ข้อ 3 บอกว่า ตั๋วขายหมดแล้ว ข้อนี้ก็ไม่ถูก ถึงแม้ว่าจะเป็นการแย้งกับประโยคที่มาก่อนก็
- ตาม แต่เนื้อหาไม่สอดคล้องกับประโยคสุดท้ายที่ประเสริฐพูด
- ข้อ 4 บอกว่า การบ้านของผมถึงกำหนดส่งวันจันทร์ ข้อนี้ถูกเพราะว่าให้ข้อมูลแย้งว่าไปไม่ได้
- เพราะอะไร
- โจทย์ข้อ B คำตอบที่ถูกจะต้องเป็นคำพูดของประเสริฐที่ขยั้นขยอให้ทอมไปกับเขา
- ข้อ 1 บอกว่า คุณไม่ชอบฟุตบอลหรอกหรือ ข้อนี้ไม่ถูก เพราะเป็นการย้อนถามทั้งๆ ที่ทราบ
- อยู่แล้วว่าเขาชอบ
- ข้อ2 บอกว่า คุณไม่ควรส่งงานช้า ข้อนี้ไม่ถูกเพราะไม่ได้เป็นการชวนแต่เป็นการ
- //-----------------------------------//
- Test O - Net 2548***
- 1). We’re off to……John. We want to see the new film at the Indra.
- a. pick over … come over
- b.pick up … come along
- c.pick on … come by
- d. pick out … come in
- 2.) My youngest sister could…..a faucet to get a drink, but she was never able to…..the water all over the floor.
- a. turn on … clean up
- d. turn to … pick up
- c. turn out … put away
- d. turn off … sweep away
- 3.) . In ordinary conversation I concentrate my gaze….both eyes of the person addressing me.
- a. in
- b. on
- c. at
- d. to
- 4.) . There were many inconveniences that you have to put….. when you go camping.
- a. off to
- b. away from
- c. cut from
- d. up with
- 5.) I think you’d better sort …..the things you want to keep and the things you want to throw…..before we leave.
- a. out, away
- b. with, out
- c. away, out
- d. of, away
- เฉลย***
- 1.) เฉลยข้อ b. pick up…come along
- pick up = แวะรับ, หยิบ come along = ไปด้วยกัน
- We’re off to pick up John. We want to see the new film at the indra.
- Would you like to come along ?
- เราออกไปรับจอห์น เราต้องการดูภาพยนตร์เรื่องใหม่ที่ อินทรา
- คุณต้องการไปด้วยกันไหมล่ะ ?
- 2.) เฉลยข้อ a. turn on …clean up
- turn on = เปิด, หมุน (รอบแกน),
- clean up = ทำความสะอาด
- My youngest sister could turn on a faucet to get a drink, but she was never able to clean up the water all over the floor.
- น้องสาวคนเล็กที่สุดสามารถเปิดก๊อกนํ้าดื่มได้แต่เธอไม่สามารถทำความสะอาดน้ำที่อยู่เต็มพื้น
- turn out = กลายเป็น turn off = ปิด
- pick up = หยิบ put away = เอาไปเก็บที่
- sweep away – ปัดกวาดให้สะอาด
- 3.) เฉลยข้อ b. on
- concentrate my gaze on = จ้อง, โปรดจำไว้ว่า
- concentrate จะตามด้วย preposition ‘on’ เสมอ
- 4.) เฉลยข้อ d. up with
- put up with = ยอมอดทน
- There are many inconveniences that you have to put up with when you go camping.
- มีสิ่งที่ไม่สะดวกสบายหลายอย่าง เธอต้องอดทนเมื่อไปอยู่แคมป์
- 5.) เฉลยข้อ a. out, away
- sort out = จัดให้เป็นหมวดหมู่ throw away – โยนทิ้ง
- I think you d better sort out the things you want to keep and things you want to throw away before we leave.
- ฉันคิดว่าเธอควรจะจัดสิ่งของที่คุณต้องการเก็บเอาไว้ให้เป็นหมวดหมู่ และสิ่งของที่คุณต้องการทิ้งๆ ไปเสียก่อนที่เราออกไป
- //-------------------------------------------//
- ***Grammar test***
- 1.) Ban Na Nong ...A... , ...B....full of shopping malls and restaurants.
- A. 1. a small village, quiet once
- 2. it was once a quiet small village
- 3. a quiet small village once it was
- 4. once a small quiet village
- B. 1. now a busy town
- 2. is now a busy town
- 3. a busy town it is now
- 4. it is now a busy town
- 2.) ....A... their customers, supermarkets ....B ....as possible.
- A. 1. Having attracted and kept
- 2. As if to attract and keep
- 3. In order to attract and keep
- 4. Attracting and keeping
- B. 1. want to make shoppers as pleasant
- 2. have made shopping as pleasing
- 3. must try to make their shoppers as pleasing
- 4. have tried to make shopping as pleasant
- 3) . In most countries around the world,.... A ....to school ....B .....
- A. 1. children having to go
- 2. children must go
- 3. every child has been
- 4. every child must have been
- B. 1. when they reach a certain age
- 2. as they are growing old enough
- 3. since they reached a certain age
- 4. if they are too old to learn
- 4.) ....A.....public transport to the exhibition hall .....B.....a parking space there.
- A. 1. John will make his decision in traveling on
- 2. John is deciding that he has to travel in
- 3. John decided to travel by
- 4. John’s decision for traveling with
- B. 1. since it would be difficult to find
- 2. although it is difficult to find
- 3. whereas it was difficult finding
- 4. and it is difficult finding
- 5.) The committee members think... A.... now, nor ...B... about the matter.
- A. 1. about the meeting which should not hold
- 2. about the meeting not to be held
- 3. that the meeting should not be holding
- 4. that the meeting should not be held
- B. 1. anybody should say
- 2. should anything be said
- 3. should nothing be said
- 4. something should be said
- ***เฉลย***
- 1) . โจทย์ Aคำตอบ 4
- โจทย์ B คำตอบ 2
- โจทย์ A ต้องการคำนามเพราะเป็นส่วนที่ให้ข้อมูลหรือรายละเอียดของคำนามที่อยู่
- ข้างหน้า ไม่ใช่ประธานร่วมเพราะไม่มีตัวเชื่อม แต่มีเครื่องหมาย , คั่นก่อนและหลัง
- , , (noun in opposition)
- คำตอบโจทย์ A คือ 4 once a small quiet village
- โจทย์ B ต้องการกริยา เพราะในประโยคยังไม่มีกริยาหลัก (main verb)
- ประธานของประโยคคือ Ban Na Nong
- คำตอบโจทย์ B คือ 2 is now a busy town
- 2.) โจทย์ A คำตอบ 3
- โจทย์ B คำตอบ 4
- โจทย์ A ต้องการคำเชื่อมที่แสดงวัตถุประสงค์หรือเป้าหมาย
- คำตอบโจทย์ A คือ 3
- In order to attract and keep เป็นคำอธิบายขยายความของประโยคหลัก
- โจทย์ B ต้องการทดสอบการใช้ make + something + adjective และการเลือก
- ใช้คำศัพท์ pleasant / pleasing
- pleasing แปลว่า เป็นที่ชื่นชอบ
- pleasant แปลว่า สนุกสนาน
- คำตอบโจทย์ B คือ 4 have tried to make shopping as pleasant
- 3.) โจทย์ A คำตอบ 2
- โจทย์ B คำตอบ 1
- โจทย์ A ต้องการประธานของประโยค และกริยาเป็น present เพราะเป็นเรื่องจริง
- (fact)
- คำตอบโจทย์ A คือ 2 children must go
- โจทย์ B ต้องการประโยคเชื่อมที่มีกริยาใน tense เดียวกันคือ present
- คำตอบโจทย์ B คือ 1 when they reach a certain age
- 4.) โจทย์ A คำตอบ 3
- โจทย์ B คำตอบ 1
- โจทย์ A ต้องการประธานของประโยค รวมทั้ง preposition ที่ใช้ได้กับวิธีการเดินทาง
- คำตอบโจทย์ A คือ 3 John decided to travel by
- โจทย์ B ต้องการคำอธิบายที่เป็นสาเหตุ
- คำตอบโจทย์ B คือ 1 since it would be difficult to find
- 5). โจทย์ A คำตอบ 4
- โจทย์ B คำตอบ 2
- โจทย์ A ต้องการประโยคที่เป็นกรรมตามหลัง think และต้องการทดสอบเรื่อง
- การใช้ active / passive voice ด้วย คำตอบโจทย์ A คือ 4 that the meeting should not be held
- โจทย์ B หลังจาก nor ประโยคที่ตามหลังจะอยู่ในรูปประโยค inversion คือ สลับที่
- กันระหว่างประธานกับกริยา
- คำตอบโจทย์ B คือ 2 should anything be said
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น