ข้อสอบ2/2560

 READING
      
  • Conversation Test
          
  •         Sometimes just “saving” in general is not enough incentive to keep
  • families on the budget track. You need a goal to get started. To use a diet
  • analogy, it’s easier to lose 10 pounds when your high school reunion is
  • around the corner. A goal not only gives a family something to reach for,
  • it makes a savings plan short term.
  • Knowing you don’t have to give something up forever makes the
  • sacrifice easier. Once you’ve reached your goal, you can abandon your
  • strategy or apply those savings to a new object.
  • That approach worked for Cynthia McIntyre, who launched a search
  • for extra savings after she spotted an antique table that fit perfectly in her living room -- but not in her budget.
  • McIntyre went over her checkbook carefully and realized she was buying 10
  • books every month. A lifelong reader, she couldn’t wait to rush out and snap up
  • a new release. “It was a $400-a-year habit,” she says. The worst part was, many
  • of the books didn’t live up to the reviews and McIntyre gave them away. Now she
  • gets the latest bestsellers from the local library. “Reading them a little later doesn’t
  • spoil the story,” she concludes.

  • 1. The word “incentive” (line 1) eans .
  •        1. power           2. strength
  •        3. motivation   4. willingness
  • 2. The phrase “around the corner” (line 4) as used in this passage means .
  •        1. nearby            2. at a distance
  •        3. coming soon  4. not long lasting
  • 3. According to the passage, in order to save money effectively, one should .
  •        1. give up all expenses
  •        2. cut the family budget
  •        3. have a definite objective
  •        4. change   one’s lifestyle
  • 4. The writer compares the intention to save money with .
  •         1. a school reunion
  •         2. buying and antique
  •         3. short-term planning
  •         4. losing weight
  • 5. The advantage of having a definite time limit is that you .
  •         1. have more willpower to achieve your goal
  •         2. can give up after a certain time has passed
  •         3. will get what you want more easily
  •         4. do not have to give up your intention

  • ****เฉลย***

  • 1. The word “incentive” (line 1) means .
  • คำว่าแรงจูงใจหมายความว่า
  •          1. power อำนาจ
  •          2. strength ความแข็งแรง
  •          3. motivation พลังขับเคลื่อน
  •         4. willingness ความเต็มใจ
  • คำตอบคือ 3 เพราะ motivation มีความหมายสอดคล้องกับ incentive และใช้
  • แทนกันได้ในประโยคในเนื้อเรื่อง
  • 2. The phrase “around the corner” (line 3) as used in this passage
  • `means . วลี “around the corner” (บรรทัดที่ 3) ที่ใช้ในเนื้อเรื่องนี้
  • หมายความว่า
  •          1. nearby อยู่ใกล้หรือใกล้เคียง (จะใช้บอกตำแหน่งที่ตั้ง)
  •          2. at a distance ที่ระยะไกล (บอกระยะทางหรือระยะเวลา)
  •          3. coming soon กำลังจะมาถึงเร็วๆ นี้ (ใช้กับเวลา)
  •          4. not long lasting ไม่ยืนยาว ไม่คงทนถาวร ไม่อยู่นาน
  • คำตอบคือ 3
  • 3.) According to the passage, in order to save money effectively,
  • one should . ตามเนื้อเรื่อง ในการออมเงินให้ได้ผล เราควรจะ
  •        1. give up all expenses หยุดการใช้จ่ายทั้งหมด
  •        2. cut the family budget ตัดงบรายรับรายจ่ายของครอบครัว
  •        3. have a definite objective มีเป้าหมายที่แน่นอน
  •        4. change one’s lifestyle เปลี่ยนรูปแบบการใช้ชีวิต
  • คำตอบคือ 3 เพราะจากตัวอย่างของแมคอินไทร์ที่แสดงให้เห็นว่าการออมจะได้ผล
  • ต้องมีเป้าหมายชัดเจน
  • 4). The writer compares the intention to save money with . ผู้เขียนได้เปรียบเทียบความตั้งใจในการออมเงินกับ
  •       1. a school reunion การชุมนุมศิษย์เก่า
  •       2. buying an antique การซื้อวัตถุโบราณ
  •       3. short-term planning การวางแผนระยะสั้น
  •       4. losing weight การลดน้ำหนัก
  • คำตอบคือ 4
  • ให้ดูจากเนื้อเรื่องในประโยคที่ 3
  • 5.)The advantage of having a definite time limit is that you . ข้อได้เปรียบในการกำหนดเวลาที่แน่นอนคือ คุณ
  •       1. have more willpower to achieve your goal มีความมุ่งมั่นที่จะบรรลุ
  • เป้าหมายมากขึ้น
  •       2. can give up after a certain time has passed
  • สามารถยุติได้หลังจากเวลาได้ผ่านไประยะหนึ่ง
  •       3. will get what you want more easily  จะได้สิ่งที่คุณต้องการได้ง่ายยิ่งขึ้น
  •       4. do not have to give up your intention ไม่จำเป็นต้องเลิกล้มความตั้งใจ
  • ของคุณ
  • คำตอบคือ 1 จากเนื้อเรื่องในย่อหน้าที่ 2 ประโยคที่1
  •              //-------------------------------------//

  • ***Test*****

  •  1.)Situation : A secretary is talking to a caller.
  • Caller : This is Jim Smith. Can I speak to Mr. Johnson, please?

  • Secretary : ....A....
  • Caller: .....B...
  • Secretary: I’ll tell him as soon as I see him.
  •  A.  1. Pardon me. I don’t know him.
  •        2. Can you talk to him now?
  •        3. I’m afraid he’s just gone out.
  •        4. Sorry. He doesn’t want to speak to you.
  •  B.   1. Could I hold on?
  •         2. Can you call me later?
  •         3. Can you ask him to return my call?
  •         4. Could I return his call later?
  • 2.) Situation : Sunisa, a Thai student, just got off the plane at Heathrow Airport
  •  in London and is asking an official on duty for help.

  • Sunisa: Excuse me, ...A...the Thai Embassy?
  • Official: ....B.....
  • Sunisa: Thank you very much.
  • A.    1. could you tell me how to get to
  •         2. would you kindly take me to
  •         3. did this coach normally stop at
  •         4. do you know when this bus stops at
  • B.    1. Our taxi drivers are very helpful and polite.
  •        2. It won’t take long to get there.
  •        3. You can buy a ticket on the bus.
  •        4. That coach will take you there.
  • 3). Situation : Prasert is trying to talk Tom into going to a football match with him.

  •         Tom : My favorite football team from England is playing
  • against the Thai National team this Sunday. I really
  • want to go, but ....A....
  •         Prasert : Oh, come on. Go with me. ....B
  • .....
  • A.   1. I’m sure I’ll enjoy it.
  •        2. it’s too late for me to go.
  •        3. all the tickets are sold out.
  •        4. my assignment is due on Monday.
  • B.   1. Don’t you like football?
  •        2. You shouldn’t hand in the work late.
  •        3. There won’t be another match like this.
  •        4. We shouldn’t pay anything extra for tickets
  • 4.) Situation : Miss Jones, an American tourist, is telling her friend, Tommy,
  • about her problem.
  • Miss Jones : Tommy, my bag was stolen, and .....A .....
  •      Tommy: ......B..... Do you know when it happened?
  •      Miss Jones: I just realized it a moment ago.
  •  A.     1. I lost my passport and all my money.
  •          2. I should have brought my bag with me.
  •          3. I wonder where I can find my belongings.
  •          4. I don’t remember where I kept my passport.
  • B.     1. What’s the matter?
  •          2. How shameful!
  •          3. How unfortunate!
  •          4. That’s your problem.
  • 5.) Situation : Ploy is a tour guide from TT Tour waiting to meet a customer at
  • the airport.

  •    Ploy : You are Mr. Richards, aren’t you? I’m Ploy
  • from TT Tour. .....A .......
  • .  Mr. Richards: ....B.....Have you been waiting long?
  • A.    1. Here is my friend.
  •         2. Have a nice trip.
  •         3. Welcome to Bangkok.
  •         4. Please follow the way.
  • B.    1. Thank you.
  •         2. With pleasure.
  •         3. Sure, I will.
  •         4. That’s fine.
  • 1. ) สถานการณ์ เลขานุการกำลังสนทนากับผู้ที่โทรศัพท์เข้ามา
  • คำตอบข้อ A คือ 3
  • คำตอบข้อ B คือ 3
  • โจทย์ข้อ A เป็นคำตอบที่เลขานุการตอบคำถามของจิม สมิทธิ์ ที่จะขอพูดสายกับคุณจอห์นสัน
  •   ข้อ 1 เป็นการขอโทษและบอกว่าไม่รู้จัก ซึ่งเป็นไปไม่ได้ที่เลขานุการจะไม่รู้จักเจ้านาย ประโยค “Pardon
  • me.” มักใช้ในสถานการณ์ดังนี้คือ
  •      1. ขอโทษในขณะที่ทำผิด
  •      2. ก่อนที่จะเสนอข้อคิดเห็นแย้งใน
  • ระหว่างที่สนทนากัน
  •      3. ขอให้คู่สนทนาพูดซ้ำอีกเมี่อฟังคำพูดของคู่สนทนาไม่ชัดเจน ข้อนี้จึงไม่ถูกเพราะ
  • การใช้คำที่ผิดและเหตุผลที่ไม่มีน้ำหนัก
  •     ข้อเป็นการถามกลับว่าจิม สมิทธิ์ จะพูดกับท่านเดี๋ยวนี้ได้ไหม ซึ่งไม่ได้เป็นการตอบรับสิ่งที่จิมถาม
  • และนอกจากนี้ยังไม่สอดคล้องกับบทสนทนาที่ให้ไว้ ข้อนี้จึงไม่ใช่ข้อที่ถูก
  •      ข้อ 3 เป็นการตอบของเลขานุการว่า เกรงว่าท่าน (คุณจอห์นสัน) เพิ่งออกไป ข้อนี้เป็นข้อที่ถูกเพราะเป็น
  • ข้อที่ตอบคำถามที่ตรงที่สุด
  •      ข้อ 4 เป็นการแสดงการขอโทษ / เสียใจ และบอกว่าท่าน (คุณจอห์นสัน) ไม่ต้องการพูดกับคุณ (จิม
  • สมิทธิ์) ทั้ง ทื่เจ้านายยังไม่ทราบเลยว่ามีคนโทรศัพท์มาหา ข้อนี้จึงไม่ใช่ข้อที่ถูกเพราะไม่สมเหตุสมผล
  •    โจทย์ข้อ B เป็นการขอร้องของจิม สมิทธิ์ ซึ่งต้องสอดคล้องกับคำตอบรับของเลขานุการที่บอกว่าดิฉัน
  • จะเรียนให้ท่านทราบทันทีที่เห็นท่าน
  •     ข้อ 1 บอกว่า ผมจะถือสายรอได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะจิมทราบแล้วว่าเขาไม่อยู่
  •      ข้อ 2 บอกว่า คุณจะโทรมาหาผมภายหลังได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะจิมต้องการพูดกับคุณจอห์นสัน ไม่
  • ได้ต้องการพูดกับเลขานุการ
  •      ข้อ 3 บอกว่า คุณช่วยขอให้ท่านโทรกลับมาหาผมได้ไหม ข้อนี้ถูกเพราะสอดคล้องกับคำตอบรับของ
  • เลขานุการ
  •      ข้อ 4 บอกว่า ผมจะโทรตอบกลับไปหาท่านภายหลังได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะคุณจอห์นสันไม่ได้โทรหาจิม
  • 2. )สถานการณ์ สุนิสาซึ่งเป็นนักเรียนไทยเพิ่งลงจากเครื่องบินที่สนามบินฮีทโรว์ในลอนดอน
  •  กำลังขอความช่วยเหลือจากเจ้าหน้าที่ที่ปฏิบัติงานอยู่
  • คำตอบข้อ A คือ 1
  • คำตอบข้อ B คือ 4
  •     โจทย์ข้อ A เป็นคำถามที่สุนิสาถามเกี่ยวกับสถานทูตไทย คำถามที่สมเหตุสมผลที่สุดก็ต้อง
  • เกี่ยวกับวิธีการไป
  •     ข้อ 1 บอกว่า คุณช่วยบอกฉันได้ไหมว่าจะไปสถานทูตไทยได้อย่างไร เป็นข้อที่ถูก เพราะจะ
  • สอดคล้องกับคำตอบของเจ้าหน้าที่ในบทสนทนา
  •      ข้อ 2 บอกว่า คุณช่วยกรุณาพาฉันไปสถานทูตไทยได้ไหม ข้อนี้ไม่ถูกเพราะคงเป็นไปไม่ได้ที่
  • ใครจะขอให้เจ้าหน้าที่พาไป
  •       ข้อ 3 บอกว่า รถยนต์โดยสารทางไกลคันนี้ปกติแล้วเคยจอดที่สถานทูตไทยใช่ไหม ข้อนี้ไม่ถูก
  • เพราะไม่สมเหตุสมผลที่สุนิสาจะต้องไปถามเจ้าหน้าที่
  •        ข้อ 4 บอกว่า คุณทราบไหมว่าเมื่อไหร่ที่รถประจำทางคันนี้จอดที่สถานทูตไทย ข้อนี้ไม่ถูก
  • เพราะไม่สมเหตุสมผลเช่นกัน
  •       โจทย์ข้อ B เป็นคำตอบที่เจ้าหน้าที่ตอบคำถาม. ของสุนิสาเกี่ยวกับการไปสถานทูตไทย
  •       ข้อ 1 บอกว่า คนขับแท็กซี่ของเราชอบช่วยเหลือและสุภาพเรียบร้อย ข้อนี้ไม่ถูก เพราะไม่
  • เกี่ยวกับการไปสถานทูตเลย และไม่สอดคล้องกับคำพูดของสุนิสาที่ถามมา
  •       ข้อ 2 บอกว่า มันไม่ต้องใช้เวลามากที่ไปที่นั่น ข้อนี้ไม่ถูกเพราะสุนิสาไม่ได้ถามว่าสถานทูต
  • อยู่ใกล้หรือไกล
  •       ข้อ 3 บอกว่า คุณสามารถซื้อตั๋วได้บนรถประจำทาง ข้อนี้ไม่ถูก เพราะไม่ได้ตอบคำถามของ
  • สุนิสา
  •        ข้อ 4 บอกว่า รถโดยสารที่วิ่งทางไกลคันนั้นจะพา  คุณไปที่นั่น ข้อนี้ถูก เพราะตอบคำถาม
  • โดยให้ข้อมูลว่าจะไปถึงสถานทูตได้อย่างไร

  • 3. )สถานการณ์ ประเสริฐพยายามพูดชักชวนทอม ให้ไปดูการแข่งขันฟุตบอลกับเขา
  • ทอม : ทีมฟุตบอลจากอังกฤษที่ผมชอบ จะมาเล่นกับทีมชาติไทยวันอาทิตย์นี้
  • ผมอยากไปดูจริงๆ แต่ A
  • ประเสริฐ : โธ่ ไปกับผมเถอะ B
  • คำตอบข้อ A คือ 4
  • คำตอบข้อ B คือ 3
  •   โจทย์ข้อ A คำตอบที่ถูกต้องแย้งกับข้อความที่มาข้างหน้า เนื่องจากมี but เป็นตัวเชื่อม
  •       ข้อ 1 บอกว่า ผมมั่นใจว่าผมจะสนุกกับการแข่งขัน ข้อนี้ไม่ถูก เพราะความหมายสอดคล้อง
  • กับประโยคที่มาก่อน
  •        ข้อ 2 บอกว่า มันสายไปแล้วที่ผมจะไป ข้อนี้ไม่ถูกเพราะยังไม่ทันถึงวันแข่งขัน
  •         ข้อ 3 บอกว่า ตั๋วขายหมดแล้ว ข้อนี้ก็ไม่ถูก ถึงแม้ว่าจะเป็นการแย้งกับประโยคที่มาก่อนก็
  • ตาม แต่เนื้อหาไม่สอดคล้องกับประโยคสุดท้ายที่ประเสริฐพูด
  •        ข้อ 4 บอกว่า การบ้านของผมถึงกำหนดส่งวันจันทร์  ข้อนี้ถูกเพราะว่าให้ข้อมูลแย้งว่าไปไม่ได้
  • เพราะอะไร
  •        โจทย์ข้อ B คำตอบที่ถูกจะต้องเป็นคำพูดของประเสริฐที่ขยั้นขยอให้ทอมไปกับเขา
  •         ข้อ 1 บอกว่า คุณไม่ชอบฟุตบอลหรอกหรือ ข้อนี้ไม่ถูก เพราะเป็นการย้อนถามทั้งๆ ที่ทราบ
  • อยู่แล้วว่าเขาชอบ
  •         ข้อ2 บอกว่า คุณไม่ควรส่งงานช้า ข้อนี้ไม่ถูกเพราะไม่ได้เป็นการชวนแต่เป็นการ
  •              //-----------------------------------//

  • Test O - Net  2548***

  • 1).  We’re off to……John. We want to see the new film at the Indra.
  •          a. pick over … come over
  •          b.pick up … come along
  •          c.pick on … come by
  •          d. pick out … come in
  • 2.)  My youngest sister could…..a faucet to get a drink, but she was never able to…..the water all over the floor.
  •          a. turn on … clean up
  •          d. turn to … pick up
  •          c. turn out … put away
  •          d. turn off … sweep away
  • 3.) . In ordinary conversation I concentrate my gaze….both eyes of the person addressing me.
  •         a. in
  •         b. on
  •         c. at
  •         d. to
  • 4.) . There were many inconveniences that you have to put…..      when you go camping.
  •        a. off to
  •        b. away from
  •        c. cut from
  •        d. up with
  • 5.)  I think you’d better sort    …..the things you want to keep and the things you want to throw…..before we leave.
  •        a. out, away
  •        b. with, out
  •        c. away, out
  •        d. of, away

  • เฉลย***
  • 1.) เฉลยข้อ b. pick up…come along
  • pick up = แวะรับ, หยิบ come along = ไปด้วยกัน
  • We’re off to pick up John. We want to see the new film at the indra.
  • Would you like to come along ?
  • เราออกไปรับจอห์น เราต้องการดูภาพยนตร์เรื่องใหม่ที่ อินทรา
  • คุณต้องการไปด้วยกันไหมล่ะ ?
  • 2.)  เฉลยข้อ a. turn on …clean up
  • turn on = เปิด, หมุน (รอบแกน),
  • clean up = ทำความสะอาด
  • My youngest sister could turn on a faucet to get a drink, but she was never able to clean up the water all over the floor.
  • น้องสาวคนเล็กที่สุดสามารถเปิดก๊อกนํ้าดื่มได้แต่เธอไม่สามารถทำความสะอาดน้ำที่อยู่เต็มพื้น
  • turn out = กลายเป็น turn off = ปิด
  • pick up = หยิบ    put away = เอาไปเก็บที่
  • sweep away – ปัดกวาดให้สะอาด
  • 3.)  เฉลยข้อ b. on
  • concentrate my gaze on = จ้อง, โปรดจำไว้ว่า
  • concentrate จะตามด้วย preposition ‘on’ เสมอ
  • 4.)  เฉลยข้อ d. up with
  • put up with = ยอมอดทน
  • There are many inconveniences that you have to put up with when you go camping.
  • มีสิ่งที่ไม่สะดวกสบายหลายอย่าง เธอต้องอดทนเมื่อไปอยู่แคมป์
  • 5.) เฉลยข้อ a. out, away
  • sort out = จัดให้เป็นหมวดหมู่ throw away – โยนทิ้ง
  • I think you d better sort out the things you want to keep and things you want to throw away before we leave.
  • ฉันคิดว่าเธอควรจะจัดสิ่งของที่คุณต้องการเก็บเอาไว้ให้เป็นหมวดหมู่ และสิ่งของที่คุณต้องการทิ้งๆ ไปเสียก่อนที่เราออกไป
  •             //-------------------------------------------//

  •  ***Grammar test***
  • 1.)  Ban Na Nong ...A... , ...B....full of shopping malls and restaurants.
  • A.   1. a small village, quiet once
  •       2. it was once a quiet small village
  •       3. a quiet small village once it was
  •       4. once a small quiet village
  • B.   1. now a busy town
  •       2. is now a busy town
  •       3. a busy town it is now           
  •       4. it is now a busy town
  • 2.) ....A... their customers, supermarkets ....B ....as possible.
  • A.   1. Having attracted and kept
  •       2. As if to attract and keep
  •       3. In order to attract and keep
  •       4. Attracting and keeping
  • B.   1. want to make shoppers as pleasant
  •       2. have made shopping as pleasing
  •       3. must try to make their shoppers as pleasing
  •       4. have tried to make shopping as pleasant
  • 3) . In most countries around the world,.... A ....to school ....B .....
  • A.   1. children having to go
  •        2. children must go
  •        3. every child has been
  •        4. every child must have been
  • B.    1. when they reach a certain age
  •        2. as they are growing old enough
  •        3. since they reached a certain age
  •        4. if they are too old to learn
  • 4.) ....A.....public transport to the exhibition hall .....B.....a parking space there.
  • A.    1. John will make his decision in traveling on
  •         2. John is deciding that he has to travel in
  •         3. John decided to travel by
  •         4. John’s decision for traveling with
  • B.    1. since it would be difficult to find
  •         2. although it is difficult to find
  •         3. whereas it was difficult finding
  •         4. and it is difficult finding
  • 5.) The committee members think... A.... now, nor ...B... about the matter.
  • A.    1. about the meeting which should not hold
  •        2. about the meeting not to be held
  •        3. that the meeting should not be holding
  •        4. that the meeting should not be held
  • B.    1. anybody should say
  •        2. should anything be said
  •        3. should nothing be said
  •        4. something should be said
  •   ***เฉลย***

  • 1) . โจทย์ Aคำตอบ 4
  •        โจทย์ B คำตอบ 2
  •      โจทย์ A ต้องการคำนามเพราะเป็นส่วนที่ให้ข้อมูลหรือรายละเอียดของคำนามที่อยู่
  • ข้างหน้า ไม่ใช่ประธานร่วมเพราะไม่มีตัวเชื่อม แต่มีเครื่องหมาย , คั่นก่อนและหลัง
  • , , (noun in opposition)
  • คำตอบโจทย์ A คือ 4 once a small quiet village
  •       โจทย์ B ต้องการกริยา เพราะในประโยคยังไม่มีกริยาหลัก (main verb)
  • ประธานของประโยคคือ Ban Na Nong
  • คำตอบโจทย์ B คือ 2 is now a busy town
  • 2.)  โจทย์ A คำตอบ 3
  •        โจทย์ B คำตอบ 4
  •       โจทย์ A ต้องการคำเชื่อมที่แสดงวัตถุประสงค์หรือเป้าหมาย
  • คำตอบโจทย์ A คือ 3
  • In order to attract and keep เป็นคำอธิบายขยายความของประโยคหลัก
  •      โจทย์ B ต้องการทดสอบการใช้ make + something + adjective และการเลือก
  • ใช้คำศัพท์ pleasant / pleasing
  • pleasing แปลว่า เป็นที่ชื่นชอบ
  •  pleasant แปลว่า สนุกสนาน
  •  คำตอบโจทย์ B คือ 4 have tried to make shopping as pleasant
  • 3.) โจทย์ A คำตอบ 2
  •      โจทย์ B คำตอบ 1
  •       โจทย์ A ต้องการประธานของประโยค และกริยาเป็น present เพราะเป็นเรื่องจริง
  • (fact)
  • คำตอบโจทย์ A คือ 2 children must go
  •        โจทย์ B ต้องการประโยคเชื่อมที่มีกริยาใน tense เดียวกันคือ present
  • คำตอบโจทย์ B คือ 1 when they reach a certain age
  • 4.) โจทย์ A คำตอบ 3
  •       โจทย์ B คำตอบ 1
  •       โจทย์ A ต้องการประธานของประโยค รวมทั้ง preposition ที่ใช้ได้กับวิธีการเดินทาง
  • คำตอบโจทย์ A คือ 3 John decided to travel by
  •       โจทย์ B ต้องการคำอธิบายที่เป็นสาเหตุ
  • คำตอบโจทย์ B คือ 1 since it would be difficult to find
  • 5). โจทย์ A คำตอบ 4
  •      โจทย์ B คำตอบ 2
  •        โจทย์ A ต้องการประโยคที่เป็นกรรมตามหลัง think และต้องการทดสอบเรื่อง
  • การใช้ active / passive voice ด้วย คำตอบโจทย์ A คือ 4 that the meeting should not be held
  •        โจทย์ B หลังจาก nor ประโยคที่ตามหลังจะอยู่ในรูปประโยค inversion คือ สลับที่
  • กันระหว่างประธานกับกริยา
  • คำตอบโจทย์ B คือ 2 should anything be said












ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

คำขวัวันครู🙏🏻

คำขวัญวันครู👩🏼‍🏫 วันที่ 27 ธันวาคม 2560 ดร.สมศักดิ์ ดลประสิทธิ์ รองเลขาธิการสภาการศึกษา ปฏิบัติหน้าที่เลขาธิการคุรุสภา เผยว่...